PÁLYAORIENTÁCIÓ
Testi-lelki egészségnap/ tematikus projektnap
A 13-17 éves korosztálynak szóló testi-lelki egészségnap / tematikus projektnap célja:
- a sikeres pályaválasztáshoz szükséges tulajdonságok, készségek átgondolása, az érdeklődési kör megfogalmazása,
- a diákok minél több foglalkozással megismerkedjenek, ezáltal szélesebb választási lehetőségük legyen,
- az egyes foglalkozásokhoz szükséges adottságok és készségek összegyűjtése és tudatosítása,
- a karrier ─ hivatás ─ család összefüggéseinek átgondolása,
- rövid és hosszú távú egyéni célok megfogalmazása.
Módszerünk nem a frontális oktatás elvei alapján, hanem a gyakorlati tudás, készség, képesség megszerzésére, kibontakoztatására épít. Az interaktív foglalkozások alapvető módszere az egyes témák történettel, filmmel, játékkal történő felvezetését követő beszélgetés, vitaindítás. Ennek során a résztvevők irányított körülmények között, egymás véleményét meghallgatva, mellette érvelve illetve cáfolva azt, a nem formális tanulás módszerével alakítják saját és egymás gondolkodását. Emellett szituációs-, szerep- és bizalomjátékok, írásbeli tesztek segítik az egyes témák feldolgozását. Minden osztállyal két CSÉN tanácsadó munkatárs dolgozik az osztályfőnökökkel való előzetes konzultáció alapján, az osztályfőnök jelenlétében és együttműködésével.
A projektnap menete:
- Önismeret
- személyiségtípusok (az öröklött személyiségjegyek felismerése),
- ön- és társismereti játékok (milyennek látom a másikat, a másik milyennek lát engem, én hogyan látom a másikat, milyen pályán tudnak engem mások elképzelni, ),
- a pályaválasztáshoz kapcsolódó preferenciák és készségek felmérése (választásos kérdéssorok),
- érdeklődési irányultságok felmérése (különféle érdeklődési tesztek: Holland, Bognár, Szitó, stb.).
- Pályaismeret ─ pályaalkalmasság:
- különféle szakmák játékos megismertetése,
- tudatos választás segítése (El tudnám-e képzelni magam egy adott szakmában? Miért igen/nem?)
- milyen tulajdonságok, készségek, képességek kellenek az egyes pályákhoz – egyéni, majd közös csoportvélemény megfogalmazása.
III. Karrier ─ hivatás ─ család:
- foglalkozás, hivatás, karrier: fogalmak tisztázása (szemléltetés filmrészlettel),
- a hivatás – karrier – család összefüggéseinek áttekintése: családi szerepek, munkahelyi szerepek, konfliktusok, kihívások.
- Célok:
- rövid és hosszú távú célok megfogalmazása, segítő és hátráltató tényezők feltárása,
- jövőbe tekintés (Hogyan képzelem az életem húsz év múlva?)
Együttműködési feltételek
Felkérés esetén az adott intézmény igénye szerinti, egyedi foglalkozásterveket alakítunk ki. A foglalkozásokat 2 fő tanácsadó vezeti. A diákokkal való foglalkozásokra irányadó óradíj: 7 000 Ft/tanácsadó/tanóra.
A foglalkozások végleges díját egyeztetéssel a megbízás feltételei alapján (pl. távolság, létszám, tömbösítés) az intézmény lehetőségeit figyelembe véve, közös konszenzussal alakítjuk ki.